Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Naantalilainen Raimo Tehiluoto iskee silmänsä romu-Vespoihin ja entisöi ne uutta vastaavaan kuntoon

Vespa-skootterin suunnitteli lentokoneinsinööri Corradino D'Ascanio , jonka kerrotaan inhonneen moottoripyöriä. Ne kun olivat vaikeita käsiteltäviä kokemattomille kuljettajille sekä hameasuisille. D'Ascanion väitetään lisänneen moitelistaan moottoripyörien taipumuksen tahria kuljettajansa öljyllä. Lentokoneinsinööri otti uuden kulkuneuvon lähtökohdaksi tuolin ja sillä istuvan ihmisen. Hän luonnosteli kokonaisuuteen kaksi pyörää sekä ohjaustangon ja kätki tekniikan peltikuorten sisään. Tavanomaisista ratkaisuista poiketen D'Ascanio hahmotteli moottorin taakse. Pienen rengaskoon myötä varapyörä oli mahdollista ottaa mukaan. Vespa oli kulttuuri-ilmiö Naantalilainen Vespa-mies Raimo Tehiluoto toteaa italialaisinsinöörin luoneen kauniin kaksipyöräisen. Nättejä ovat uudetkin Vespat, mutta Tehiluoto haluaa keskittyä niin sanottuihin peltimalleihin, joista ei muoviosia juuri löydy. Tehiluoto toteaa Vespan olleen hänelle paljon muutakin kuin pelkkä skootteri. Hän hankki 1959-mallisen Vespan vuonna 1965. Se tuli maksettua rakennustyömailla hankituilla tienesteillä. Teini-ikäisenä Tehiluodolla oli ollut Pyrkijä-mopo, joka ei häntä suuremmin sytyttänyt. Vespa oli toista maata. – Se kulki 150-kuutioisella moottorilla helposti 60-70 km/t, vauhtia joka sai vedet virtaamaan silmistä, mies muistelee. Hän ajoi Vespallaan töihin ja kulki vapaa-ajallaan niin sanottujen upolaisten matkassa muun muassa Naantalin Merisaliin. Upolaiset miellettiin modernin nuorisokulttuurin edustajiksi. Turun seudulla vaikuttaneesta ilmiöstä kerrotaan kirjassa Upolaiset ja paskasakki. Viimeksi mainittua Tehiluoto kutsuu mieluummin moottoripyöräporukaksi. Upolaiset olivat brittiläisen mod-nuorisokulttuurin ilmentymä Suomessa. Modien lisäksi Vespa-maniaa lietsoivat muun muassa filmitähdet Charlton Heston , Audrey Hepburn , Gregory Peck ja John Wayne , jotka viilettivät elokuvissa italialaisilla kaksipyöräisillä. Rollari-keikalla kone leikkasi kiinni Italialaisskootterin tekniikka tuli Tehiluodolle tutuksi tien päällä tai pikemmin sen sivussa. Hänen mukaansa ei ollut tavatonta, että pienempiä moottoriremonttejakin tehtiin pientareella. Tavallisimpia kulutusosia olivat vaijerit, etenkin kytkinvaijeri. Niitä ja työkaluja mahtui mukaan skootterin toisen ”posken” matkatavaralokeroon. – Suurempaan 181-kuutioiseen Super Sport -malliin kehuttiin mahtuvan kori kaljaa ja paketti hevosenlihaa, Tehiluoto naurahtaa. Hänelle ikimuistoisimpia Vespa-matkoja oli reissu Porin Yyteriin Rolling Stonesin konserttiin juhannuksena 1965. – Matkalla kone kuumeni ja leikkasi kiinni. Ei ihme, kaksi päällä kun mentiin. Tovin jäähdyttelyn jälkeen Tehiluoto sai Vespan käyntiin ja matka jatkui. Tehiluoto ajoi aktiivisesti Vespallaan aina siihen saakka, kunnes hän ja vaimonsa saivat ensimmäisen lapsen. Vespalla kuului päästellä tukka hulmuten Ensimmäiset Vespa-skootterit tuotiin Suomeen 1951. Entäpä pikkupyöräinen Vespa ja suomalaiset tiet? – Hiekkateillä piti olla tosi tarkkana, etenkin kun takana istui kyytiläinen, Tehiluoto vastaa. Vespa-kuljettajille sattui hänen nuoruusvuosinaan joitakin kohtalokkaita onnettomuuksia. Kypärä oli siihen aikaan harvinainen varuste, eikä sitä oikein katsottu tyyliin sopivaksi. Vespalla piti ajella tukka hulmuten. Pienen rengaskoon lisäksi haastetta lisäsi taakse sijoitettu moottori. Sen vuoksi ohjaus tuntui suurella kuormalla hyvin keveältä. Uusi Vespa-kuume heräsi viisikymppisenä Viidenkympinvillityksenä Tehiluodolle syttyi toistamiseen Vespa-kuume, jolle ei näy loppua. Hän ynnää omistaneensa parhaimmillaan 13 Vespaa. Nyt niitä on kymmenkunta. Työläimmät projektit ovat olleet ruosteen raiskaamia aihioita, jotka Tehiluoto on rakentanut uutta vastaavaan kuntoon. Helppoa se ei ole, sillä vanhempien Vespa-mallien alkuperäisosien saatavuus alkaa olla heikko. Parhaillaan hänellä on työn alla Vespa 125 ACMA vuodelta 1952. Ranskalainen ACMA ja muut eurooppalaiset tehtaat rakensivat Vespoja niiden myynnin kasvettua niin suureksi, ettei Italiassa kyetty vastaamaan kysyntään.