Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

”Kalle” Lehtinen lähti Kiinaan laivanrakennustelakalle, ja kotiin hän pääsee vain muutaman kerran vuodessa: ”Olemme heitä 20 vuotta kehityksestä jäljessä”

Oltuaan 20 vuotta oman firmansa leivissä naantalilainen Kari Lehtinen siirtyi noin vuosi sitten Kiinaan työskentelemään laivayhtiölle. Kiinassa hän muutti Haicangiin Xiamenin miljoonakaupunkiin. Lehtiselle oltiin tarjottu työtä jo useamman kerran, mutta hän oli kieltäytynyt. Kun palkkaa tarjottiin riittävästi, päätti hän lopulta tarttua mahdollisuuteen. ”Kallena” tunnettua Lehtistä muutto ei jännittänyt, mutta hän yllättyi maan kulttuurista. –Lähtiessä ajattelin, että siellä ollaan riisihatut päässä ja kontataan pelloilla. Nyt, kun olen ollut siellä noin vuoden, niin tajusin, että Suomessa me ollaan heikäläisiä noin 20 vuotta kehityksestä jäljessä. Työolosuhteissa huomattavia eroja Laivanrakennustelakalla työskentelevän Lehtisen töihin kuuluu telakan työntekijöiden turvallisuudesta huolehtiminen. Hän pitää huolen, että työturvallisuutta ja ympäristösäädöksiä noudatetaan työmaalla asiaankuuluvasti. Suomen ja Kiinan työturvallisuuspolitiikassa on Lehtisen mukaan paljon eroja, mutta kompromissien kautta yhteistyö on saatu sujumaan. Lehtinen on koko elämänsä ollut kova tekemään käsillään töitä, joten siirtyminen tietokoneen ääreen on ollut vaikeaa. Hyvä puoli on, ettei yksikään päivä ole samanlainen, ja kun paperihommista hellittää, hän pääsee tekemään myös fyysistä työtä. Konemestarin ja insinöörin tutkinnot ovat mahdollistaneet myös työskentelemisen putkihitsausten ja kaapeliratojen asennuksen parissa. –Se on sellaista kokonaisvaltaista seuraamista ja teknisen puolen tarkistamista. Olen ollut laivanrakentamisen kanssa tekemisissä yli 20 vuotta, niin tiedän ongelmat, jotka tulevat kymmenen vuoden päästä siihen laivaan ja pyrin ehkäisemään niitä siellä nyt. Englanti on työmaalla virallinen kieli, mutta välillä pitää turvautua tulkkeihin. Yleensä työmaalla on joku, joka osaa tarpeeksi teknistä englantia, mutta välillä käyttöön otetaan älypuhelinten tulkkiominaisuudet. Englannin kieli Lehtisellä on kehittynyt vuoden aikana ja oma varmuus kielen puhumiseen kasvanut. Kiinaa hän ei kuitenkaan ole oppinut. –Kaupassa pärjää viittomalla. Yksistään minun asuinalueellani puhutaan seitsemää eri kiinan kieltä. Tervehtimään pystyn mutta keskustelua ei synny. Lisää haastetta työntekoon tuovat paikalliset sääolot. Lehtisen mukaan Xiamenissa on tällä hetkellä öisin yhtä lämmintä kuin Suomessa on päivisin. Päivällä lämpöä on 32-35 astetta, minkä lisäksi lämmin tuuli saa sen tuntumaan 40-asteiselta. Kotiin pääsee neljästi vuodessa Vuodessa Lehtinen viettää 72 päivää Suomessa. Syy on verotekninen, sillä enempi oleskelu Suomessa pakottaisi verojen maksamisen Kiinan lisäksi myös Suomeen. Työnantaja maksaa vuodessa neljä matkaa kotimaahan. Nyt Lehtisellä on ensimmäinen oikea loma, joka kestää kolme viikkoa. –Tämä on ensimmäinen loma, ettei tarvitse tehdä töitä kotona. Normaalisti, kun tulemme Suomeen, meillä on normaalit työpäivät verkon kautta. Nyt saan pitää koneen kiinni. Lomalla hän aikoo nauttia ennen kaikkea hiljaisuudesta ja omasta tilasta. Hänen kotikorttelissaan Kiinassa asuu saman verran ihmisiä kuin Naantalissa yhteensä. Lehtisen mukaan paikallisissa marketeissa saattaa olla samanaikaisesti yli 5000 ihmistä, ja ostoskeskukset ovat niin isoja, että kauppakeskus Mylly mahtuisi kokonaisuudessaan niiden sisään. Vuoden aikana Lehtinen on tottunut hyvin kiinalaiseen kulttuuriin ja vieraassa maassa asumiseen, mutta silloin tällöin ikävä perhettä ja kavereita kohtaan yllättää. Silloin hän miettii yhteisiä tehtyjä reissuja, jotka lämmittävät mieltä. Kohti antoisia eläkepäiviä Kiinassa töitä on jäljellä noin puolitoista vuotta, minkä jälkeen hän muuttaa takaisin Suomeen ja jää eläkkeelle. Tällöin hän aikoo harjoitella sepän töitä ja valmistaa kiinalais- ja japanilaistyylisiä keittiövälineitä. Lehtinen on työskennellyt aikaisemmin Rauman merikoulussa 10 vuotta, minkä vuoksi hän haaveilee eläkepäivillä pienimuotoisista opetushommista. –En paukutellut ovia kiinni lähtiessäni, joten voisin vetää tähän alaan ja projektiin liittyvää kurssia siellä. Olisin vaikka kuukauden töissä ja sitten taas kotosalla, niin ei tarvitsisi olla kokoajan samoissa nurkissa. Yhden päivän pystyn huilaamaan, mutta seuraavana täytyy jo jotakin tehdä. Laiva, jonka rakentamisessa Lehtinen on mukana, on määrä valmistua keväällä 2021. Risteilyalus alkaa kulkea Turku-Tukholma-reittiä ja se korvaa tällä hetkellä toiminnassa olevan M/S Amorellan.