Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

9 univinkkiä, jotka todella toimivat - nukahdat ja parannat terveyttäsi!

Unettomuudesta kärsivillä on suurempi riski sepelvaltimotautiin, sydänkohtauksiin ja aivohalvaukseen, kertoo ruotsalaistutkimus . Ruotsin lääketieteellinen yliopisto Karoliininen instituutti tutki 1,3 miljoonan ihmisen uniongelmia ja niiden yhteyttä sairauksiin. Tutkimuksessa oli mukana ihmisiä, joilla oli ongelmia sydämen kanssa ja ihmisiä, joilla ei ollut sydänsairauksia. Selvisi, että niillä, joilla oli perinnöllinen taipumus unettomuuteen, oli todennäköisemmin sydänsairauksia. Tutkijat löysivät todisteita, että unihäiriöt ovat yhteydessä kuolettaviin sydäntapahtumiin. Tutkijat analysoivat 248 merkkigeeniä, joiden tiedetään aiheuttavan unihäiriöitä. He vertasivat näitä geenejä sydänsairauksien, aivohalvauksen ja sepelvaltimotaudin todennäköisyyksiin. Ihmisillä, joilla oli riski perinnöllisiin unihäiriöihin, oli 13 prosenttia suurempi riski sydänkohtauksiin ja 16 prosenttia suurempi riski sydämen vajaatoimintaan. Aivohalvauksen riski kasvoi 7 prosentilla. Tutkimustulokset pysyivät samoina, vaikka tutkimuksissa otettiin huomioon tupakointi ja masennus, joiden tiedetään olevan yhteydessä perinnölliseen unettomuuteen. Vielä on epäselvää, vaikuttaako unettomuus suoraan vaarallisiin sydänongelmiin ja vai ovatko ne vain perinnöllisesti yhteyksissä toisiinsa. Riskien yhdistelmällä vaarallisia vaikutuksia Tutkijaryhmään kuuluva tohtori Susanna Larsson uskoo, että unettomuus voi herättää ihmisessä taistele tai kuole -vaistoon. Tämä vaisto vaikuttaa ensisijaisesti sydämen ja verisuonien toimintaan nostamalla sykettä ja lihasten supistuksia, mikä puolestaan lisää aivohalvauksen ja ajan myötä sydämen vajaatoiminnan riskiä. Tohtori myös huomauttaa, että aikaisemmat tutkimukset ovat löytäneet yhteyden unettomuuden ja tyypin 2 diabeteksen sekä ylipainon välillä. Näiden riskien yhdistelmä lisää riskiä sairastua sydänsairauksiin ja saada aivohalvauksen. Tutkijat huomauttavat, että tutkimus on rajallinen. Tulokset eivät keskity itse unettomuuteen, vaan perinnöllisiin muutoksiin, jotka ovat yhteydessä unettomuuteen. Tohtori Larssonin mukaan tutkimuksessa oli mahdotonta selvittää, milloin sydän- ja verisuonitautia sairastava kärsi oikeasti unettomuudesta. Tutkimuksessa pystyttiin ainoastaan selvittämään, jos tutkittavalla oli perinnöllisiä taipumuksia unettomuuteen. Unettomuudesta voi päästä eroon Unettomuudella tarkoitetaan tilannetta, jossa henkilöllä on säännöllisesti ongelmia saada unta. Tutkimusten mukaan 30 prosenttia ihmisistä kärsii unettomuudesta. Iso-Britannian julkisen terveydenhuoltojärjestelmä NHS:n mukaan unenpuute lyhentää elinajanodotetta. Aikuisen ihmisen suositellaan nukkuvan 8 tuntia yössä. Yleisimmät syyt unettomuuteen ovat stressi, masennus tai ahdistus, epämukava sänky, liiallinen meteli, alkoholi, kofeiini ja nikotiini. Unettomuudesta kärsivällä ihmisellä on säännöllisesti vaikeuksia käydä nukkumaan. Unettomuudesta kärsivä herää myös useasti yöllä, makaa valveilla, herää aikaisin ja on väsynyt päivän aikana. Unen saantia voi parantaa muuttamalla nukkumistottumuksia. 5. Älä juo kofeiinia Jos juot kofeiinipitoisia juomia, viimeinen kuppi kannattaa nauttia jo iltapäivästä. Jos haluat juoda illalla lämmintä, juo kofeiinitonta teetä tai kaakaota. Teevaihtoehdoissa kannattaa suosia kamomillaa tai laventelia, joiden sanotaan olevan rentouttavia ja rauhoittavia. 6. Kuuntele rauhallisia ääniä Rauhoittavat äänet voivat auttaa nukahtamaan. Mieti, millaisia ääniä pidät rauhoittavina. Esimerkiksi ukkonen, rauhallinen sade, aallot, tuulen humina puissa ja klassinen musiikki voivat auttaa nukahtamisessa. 7. Vaivuta itsesi uneen tuoksuilla Jotkut tuoksut, kuten laventeli, voivat auttaa sinua rentoutumaan. Voit käyttää ennen nukkumaanmenoa tuoksukynttilöitä tai -tikkuja, voiteita, kylpypommeja tai eteerisiä öljyjä. 8. Älä käytä alusvaatteita Alusvaatteiden ottaminen poistaminen on symbolinen tapa vapauttaa päivän stressi. Voit jättää alusvaatteet pois pyjaman alta tai nukkua alasti. 9. Siivoa Sotkuinen ympäristö voi vaikeuttaa rentoutumista. Sinun ei tarvitse puunata koko taloa lattiasta kattoon, mutta voit esimerkiksi kerätä makuuhuoneessa lojuvat vaatteet yhteen kasaan. Lähde: Expressen