Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Muistatko koruttomat piilofarmarit? Huhtaloiden Opelin vanerisella takapenkillä istutaan selkä menosuuntaan

Viime keväänä raisiolaiset Minna ja Heimo Huhtala katsoivat televisiosta Suomen finaalipeliä jääkiekon MM-kisoissa, kun Heimon opiskelukaveri kertoi Facebook-viestillä myyntiin tulleesta vuosimallin 1970 Opel Rekordista. Kaveri muisteli samalla kouluaikana käytössä ollutta Rekordin sedan-mallia. – Päätimme Minnan kanssa seurata matsin loppuun ja käydä katsomassa autoa. Nimenomaan vain katsomassa, muistelemassa menneitä ja tulla sitten kotiin lämmittämään saunaa, Heimo kertoo. Perillä selvisi, että omistaja oli äskettäin ajanut Rekordin leimattavaksi katsastuskonttorille ja tuonut sen seisomaan halliin, kuten jo useana vuonna aiemmin. Matkamittarissa oli 75 000 kilometriä. Auton ensimmäinen omistaja oli ollut myyjän appiukon isä. Minna ja Heimo tekivät Rekordilla koelenkin ja tutkivat auton kuntoa. He viehättyivät käsikirjaan tehdyistä merkinnöistä. Ne kertovat huolloista, katsastuskäynneistä sekä säätilasta. ”Katsastus 10.10.1978. Aamulla satoi. Eturenkaat vaihdettu.” Pakettiautot jäivät autoveron ulkopuolelle Punainen Rekord on piilofarmari. Jotta piilofarmari-idea avautuu, on perehdyttävä verotuksen historiaan. Autovero otettiin Suomessa käyttöön 1958. Ensin se oli voimassa vuoden kerrallaan ja vuodesta 1967 lähtien vakinaisesti. Pakettiautot tulivat autoveron piiriin vasta 1993. Suomalaiset ryhtyivät käymään kilpajuoksua verottajan kanssa keksimällä koko joukon ideoita. Tämä toi maanteille esimerkiksi niin sanotut suksiboksipakut. Ne olivat farmareita, joiden tavaratila oli korotettu lasikuiturakenteella täyttämään pakettiautolle asetetut vaatimukset. Opel Rekord on rekisteröity kuuden hengen pakettiautoksi, minkä vuoksi siitä ei hankinta-aikaan tarvinnut maksaa raskaaksi koettua autoveroa. Rekord-piilofarmari oli uutena noin puolta halvempi kuin pehmustetulla takapenkillä varustettu malli. Verottajan määräyksestä pakettiautossa sai olla väliaikaiseen matkustamiseen tarkoitettu vanerinen takapenkki, jolla istuttiin selkä menosuuntaan. Sellainen löytyy Rekordistakin. Takapenkin istuinosan ja selkänojan välisen kulman piti olla 90 astetta. Rekordin piilofarmarivarustus on tiettävästi maahantuojan tekemä. – Meidän kummityttömme sanoo viihtyvänsä takapenkillä, mutta aikuiset joutuvat istumaan takana pää kenossa tai leuka rinnassa. Kaiken lisäksi sinne on ryömittävä takaluukun kautta, Minna esittelee. Rekord tarjoaa sulavaa kyytiä Palataanpa vielä ostotapahtumaan. Minna ja Heimo ehtivät jo kiittää koeajosta ja lähteä kotiin. – Minna sanoi minulle, että meinaatko tosiaan jättää Opelin sinne. Joku muukin oli kuulemma tulossa autoa katsomaan, Heimo kertoo. Viitisen kilometriä Raision suuntaan ajettuaan pariskunta soitti ostopäätöksestään myyjälle, poikkesi pankkiautomaatilla ja körötteli lopulta kahdella autolla kotiin. Ennestään Minnalla ja Heimolla on harrasteautona vuoden 1965 Kuplavolkkari, jonka ehostaminen on ollut tauolla taloremontin vuoksi. – Kupla on saman ikäinen kuin mekin, Heimo lisää. Kesällä Minna ja Heimo nauttivat uuden ”perheenjäsenensä” tarjoamasta sulavasta menosta. He kiersivät Rekordillaan harrastajien tapaamisissa muun muassa Turun Mobiilimäellä. Samoista osista kuin edustusmalli Commodore Nykyautoihin tottuneelle Rekord tarjoaa muutamia pikkuyllätyksiä. Esimerkiksi häikäisysuoja eli aurinkolippa on vain kuljettajalle. Radio ja tupakansytytin olivat lisävarusteita, joita ei Huhtaloiden autoon oltu asennettu. 70-luvun alun tapaan autossa ei ole turvavöitä. Liekö automyyjä ollut hövellillä päällä ja antanut ensimmäiselle ostajalle turvapaketin mukaan, sillä Opelin alkuperäiset turvavyöt ovat yhä muovipussissa. Rekord on koottu pitkälti samoista osista kuin Opelin edustusmalli Commodore. Viimeksi mainitussa oli 6-sylinterinen moottori. Huhtaloiden Rekordin nokalla hyrisee 1,7-litrainen neloskone. Vettä lasiin jalkapumpulla Yleisilmeeltään Rekord on karun asiallinen. Kyseinen C-malli suunniteltiin Länsi-Saksassa tavarankuljetukseen. Suomessa se oli kauppiaiden suosiossa. Ulkomailla Rekordit palvelivat myös ambulansseina. Jotakin käyttötarkoituksesta kertoo kojetaulu. Vasemmalla on suuri pyöreä kello ja oikealla on samankokoinen nopeusmittari - tavaroiden piti kulkea täsmällisesti. Monista aikalaisistaan poiketen Rekord on varustettu automaattirikastimella, jonka toiminta perustuu jäähdytysveden lämpöön. Se toimii moitteettomasti, samoin kuin koko auto. Puheet luotettavuudesta saavat Minnan muistelemaan 70-luvun Kadettiaan. – Se rupesi nikottelemaan, jos kuljettaja erehtyi mainitsemaan sanan kosteus. Minulla oli aina CRC-pullo mukanani. Siitä suihkaus virranjakajaan ja matka jatkui. Huhtalat tuumaavat Rekordin olevan Kadettiin verrattuna luotettavaa tekniikkaa. Totuttelua vaativa tekniikan kukkanen on jalkapumpulla käytettävä tuulilasin pesuri. – Esimerkiksi liikennevaloissa se on aika konstikasta. Jalat meinaavat loppua, Minna toteaa.