Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Algerialaislähtöinen Senous Abdellah kerää Raisiossa unelma-autojensa kokoelmaa

Raisiolainen Senous Abdellah kaartaa huoltohallinsa eteen Renault Cliollaan. Se on hänen työkärrynsä, eikä kuulemma kaikessa muovisuudessaan todellinen auto. Senous ihailee suuria ranskalaisia henkilöautoja, joita hän näki nuoruudessaan Algeriassa. Melkein autoa kuin autoa Senous vertaa omaan suosikkiinsa, Renaultin 25-malliin. Niitä on hänen hallinsa takapihalla parikin kappaletta. – Pääsin teini-iässä Renault 25 Baccaran kyytiin. Tuntui käsittämättömältä, kuinka nopeasti raskas auto kiihtyi 2,9-litraisen moottorin voimin. Myös nahkaistuimet vaikuttivat uskomattoman mukavilta, Senous hehkuttaa. Renault 25:n elektroniikka, istuinten säätöominaisuudet ja audiojärjestelmä olivat 80-luvulla vertaansa vailla. Naisääni neuvoi auton käyttäjää. Se huomautti esimerkiksi avonaisesta ovesta. – Teini-ikäisenä ihmettelin, missä tuo nainen on, Senous nauraa. Hän varttui Ouled Mimounin taajamassa läntisessä Algeriassa. Perheen isä hoiti autokorjaamoa, missä Senous-poikakin viihtyi. Nykyisin autot ovat Senoukselle harrastus. Ranskalaiset ovat Suomessa edullisia Mutta miten Algerian mies on päätynyt Suomeen? – Tutustuin 11 vuotta sitten puolisooni, Suomessa asuvaan virolaiseen naiseen ja lähdin Algeriasta, Senous vastaa. Hän pahoittelee tämän tästä, ettei puhu suomea - ymmärtää kyllä. Autosanasto on toki hallussa niin ranskaksi, englanniksi kuin suomeksikin. Kieliopinnoille ei ole ollut sijaa. Suomeen tultuaan Senous pääsi logistiikka-alan töihin Post Nordille. Vapaa-aika kuluu musiikin ja kulkupelien parissa. Senous tuumaa olevansa Suomessa onnekkaassa asemassa, sillä hänen ihailemansa ranskalaiset kulkupelit ovat täällä usein hyljeksittyjä ja siten myös edullisia. – Miettikääpä, jos Hannu Mikkola olisi ajanut Audin sijaan Renault 25:llä! hän virnistää. Vuonna 1983 tuotantoon otettu Renault 25 ei tosiaan soita monenkaan suomalaisen kelloja. Netin keskustelupalstoilla sitä kehutaan kautta aikain laadukkaimmaksi ranskalaiseksi autoksi, joka kulutti kevyellä kaasujalalla alle 7 litraa 100 kilometrillä. Senous sanoo ymmärtävänsä suomalaisten turhautumisen ranskalaisiin. Hänen mielestään Renault sössi paletin tunkemalla elektroniikkaa halpoihin pikkuautoihin. Lopputulos ei ollut luotettava. Siitä kärsivät kaikki ranskalaismerkit. – Renaultit ja Peugeotit toimivat moitteetta Algeriassa ja muissa kuivissa sekä kuumissa maissa. Suomessa ilmasto ei ole niiden puolella. Senouksen mukaan näillä kahdella automerkillä ajetaan Algeriassa pitkälti poliittisista ja historiallisista syistä. – Te suomalaiset olette olleet onnellisessa asemassa. Teillä on ollut varaa valita useammasta merkistä. Vielä 10 vuotta sitten tavallinen algerialainen ei tiennyt mitään Volvosta tai Saabista, Senous valistaa. 2,7-litrainen kummajainen Kun kahvit on juotu, pikkuleivät syöty ja Algerian politiikka taputeltu, on aika keskittyä kulkupeliin, jonka vuoksi haastattelu alun perin sovittiin. Pihalla seisoo Senouksen kesällä ostama vuosimallin 1981 Peugeot 505 GT. Hän hankki sen ikämieheltä, joka kuului Suomen Peugeot-harrastajien klubiin. Vuodesta 1992 lähtien Peugeot seisoi autotallissa Salossa. – Panin bensiinipullon moottoritilaan ja polttoaineletkun pulloon. Näin moottori sai helposti polttoainetta. Se heräsi eloon toisella yrittämällä, Senous kertoo. Hän on autoyksilön kolmas omistaja. Moni muistaa Peugeot 505 -mallin taksitolpilta. Raisioon päätynyt yksilö on poikkeuksellinen, sillä se on varustettu 2,7-litraisella kuutoskoneella. Senous kaivaa tietokoneeltaan maailman autokatalogin. Sinne ei ole listattu kyseistä mallia. Myöskään Senouksen ”autohullut” ystävät eivät ole tienneet version olemassaolosta. Harvinainen Peugeot tuotiin Suomen markkinoille lyömään kiilaa Audien, Mersujen, Bemarien sekä Volvojen väliin. Senous kuvailee Peugeotin keulalla olevaa kuutoskonetta erittäin suorituskykyiseksi. Haaveissa siintää Peugeot-seikkailu Algeriaan Peugeot 505 GT on alkuperäiskunnossa. Sen matkamittarissa on vasta vajaat 200 000 kilometriä. Auton voisi viedä museokatsastettavaksi, mutta Senouksella on muita suunnitelmia. – Haluan ajaa Peugeotilla Algeriaan ja takaisin Suomeen, hän sanoo. Matkaa tulee kertymään 4 000 kilometriä suuntaansa. Senous on tehnyt reissun kotiseudulleen neljästi. Kolme kertaa vaimonsa kanssa ja kerran seurana oli kaveri. Reitin hän osaa ilman navigaattoriakin. – Ensin vaan Euroopan läpi Espanjaan ja sieltä laivalla Algeriaan. Suunnitelmaan sisältyy 505 GT:n täydellinen läpikäyminen Algeriassa. Siellä on tarjolla 505:n alkuperäisosia vaikka millä mitalla ja huomattavasti edullisemmin kuin Suomessa. 505:n perusratkaisut ovat Senoukselle tuttuja hänen isänsä korjaamosta. Ainoa huolenaihe on tuiki harvinainen moottori. Se kehrää, mutta kuinka kauan? – Algerian-matka jäänee Peugeotin viimeiseksi. Sen jälkeen aion viedä auton museokatsastettavaksi ja ajaa sillä vain satunnaisia harrasteajoja, Senous suunnittelee.