Elämänmeno|Syvästi somesta
Vaikuttajat buustaavat vauvoilla bisnestään – Tätä on huolta nostattava ”sharenting”
Osa vaikuttajista käyttää lapsiaan apuna brändinsä rakentamisessa ja kaupallisissa yhteistöissä, sillä lapset tuovat todennäköisesti lisää seuraajia ja näkyvyyttä. Pelastakaa lapset ry on huolissaan lasten yksityisyyden vaarantumisesta, kun materiaalia lapsista julkaistaan yhä useammin verkossa.
Väitöskirjatutkija Saara-Maija Kallion tutkimuksen mukaan lasten kasvokuvat ovat auttaneet vaikuttajien blogeja menestymään paremmin. Sharenting-ilmiössä on Kallion mukaan vaarana, että lapsi menettää oikeutensa yksityisyyteen. Kuva: Kalle Koponen
Riika Nykänen
27.2. 9:29
vaikuttajat ovat saaneet blogeilleen lisää lukijoita ja näin myös kaupallisia yhteistöitä lastensa kasvokuvien avulla, kertoo mediatutkimuksen väitöskirjatutkija Saara-Maija Kallio Tampereen yliopistosta.
Kallion mukaan lapset ovat entistä useammin mukana vanhempiensa kaupallisissa yhteistöissä sosiaalisessa mediassa. Perhevaikuttamisen ja erityisesti äitibloggaamisen tai -vloggaamisen, kaupallistumisen myötä lasten kuvat ovat myös mainossisältöä.