Palolentäjä metsästää savuja Diamondilla

Raisiolainen Heikki Salo on Turun Lentokerhon palolentokouluttaja. Tänä kesänä kerholaiset ovat tehneet kuusi palolentoa ja havainneet kaksi metsäpaloa. Sateet pitävät Ilmatieteenlaitoksen metsäpaloindeksin matalana. Kun indeksi nousee kolmena päivänä yli neljän, lentokerholaiset lähtevät Diamond DA-40 TDI -koneellaan paloreitti ykköselle. Se kiertää Rymättylän, Laitilan, Alastaron, Vihdin, Karjaan ja Paimion kautta takaisin Turkuun. Lentäjäksi Heikki Salo päätyi sattuman kautta. Mies matkasi nuoruudessaan junalla Joensuuhun. Yllättäen samaan vaunuun istahti armeijatoveri. Hän kertoi menevänsä Kuopioon Finnairin Ilmailuopistoon. ? Katselin, että ollaan samanlaisia kavereita. Miksi en minäkin pääsisi. Salo kävi lentäjäkoulutuksen ja valmistui myös taideteollisesta korkeakoulusta. Tuolloinkin taloudellinen taantuma vaivasi yhteiskuntaa. Finnairille oli pitkä jono. Salo sai työpaikan teollisen muotoilun parista. Ilmailusta tuli harrastus. Metsäpalolennoilla Heikki Salo oli 80-luvun puolivälissä tähystäjä, sitten lentäjä ja 90-luvulla hän oli palolentotukikohdan päällikkö. Harrastelupakirjan hankkineet lentäjät tekevät palolennoilla yleishyödyllistä työtä. Heikki Salon mielestä siinä piilee lentojen hohdokkuus. ? Tähystyslento-osuus ajetaan tyypillisesti 450 metrissä, hän kertoo. Näkyvyys on tuosta korkeudesta kymmeniä kilometrejä. Tarvittaessa palolentokone pudottaa kapulaviestin luvattoman nuotion sytyttäneille. Metsäpalon havainnut miehistö jää aina varmistamaan, että palokunta löytää paikalle. Turun Lentokerho huolehtii paloreitistään yhdessä Kauttuan Ilmailukerhon kanssa. Kauttuan väki lentää reittiä heinäkuun ajan, jolloin Turun lentokenttä on kunnostustöiden vuoksi suljettu. Lue lisää tiistain 1. heinäkuuta Rannikkoseutu-lehdestä.


Tämä juttu on vanhan sivustomme juttu. Se saattaa olla puutteellinen sisällöltään. Pahoittelemme. Tutustu uusimpiin juttuihimme klikkaamalla tästä etusivulle.

Etusivullamme juuri nyt: