Teiden korjausvelka lähestyy uutta ennätystä, vaikka hallitus antoi lisärahoitusta – Autoilijat voivat pian kohdata kuoppaista menoa
Väyläviraston osastonjohtaja arvioi, että ensi vuonna Suomessa päällystetään alle puolet tavoitellusta tiemäärästä. Taustalla on muun muassa bitumin ja energian hintojen nousu.
Huolimatta hallituksen antamasta lisärahoituksesta, Suomen teiden korjausvelka lähestyy uutta ennätystä. Asfalttitöitä Orivedellä heinäkuussa 2020. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva
Suomessa vain valtaväylät pysyvät ensi vuonna hyvässä päällysteessä, jos esitetyt määrärahat tiestön kunnossapidolle toteutuvat.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että heikkokuntoisten tieosuuksien määrä kasvaa varsinkin siellä, missä liikennemäärät ovat pääväyliä pienemmät. Suuri osa niistä teistä, jotka Väylävirasto luokittelee tärkeimmän hoitoluokan väyliksi, sijaitsee Suomen tiheästi asutetuilla alueilla eli esimerkiksi Uudellamaalla, muualla Etelä-Suomessa sekä länsirannikolla.