Varha: Palvelut asiakkaille ovat jatkuneet ilman mittavia katkoja – it-tukeen päivittäin satoja yhteydenottoja

5.1. 16:37

Vuoden vaihtuessa toimintansa aloittanut Varsinais-Suomen hyvinvointialue tiedottaa, että ensimmäisellä toimintaviikolla ei havaittu laajoja, asiakkaiden asiointiin mittavasti vaikuttaneita ongelmia. Järjestelmien muutoksista johtuneita sisäisiä häiriöitä havaittiin ja niitä ratkottiin.

”Olemme pystyneet turvaamaan asiakkaiden palvelut hyvinvointialueen ensimmäisellä viikolla. Olemme tyytyväisiä siihen, että laajoja palvelukatkoja ei ole syntynyt”, hyvinvointialuejohtaja Tarmo Martikainen sanoo tiedotteessa.

Varsinais-Suomen hyvinvointialueella kokoontuu päivittäin häiriötilannejohtoryhmä, joka seuraa tilannetta ja muutoksia tehdään tarvittaessa nopeasti.

”Lähiviikot keskitymme toiminnan vakiinnuttamiseen. Priorisoimme häiriöiden ratkaisua niin, että asiakkaille muutos olisi mahdollisimman sujuva. Näin suuressa hallinnollisessa uudistuksessa tietojärjestelmillä on hyvin suuri rooli. Tunnusten, laitteiden ja järjestelmien muutokset ovat ennakoidustikin hankaloittanut ensimmäisten päivien arkea. Ammattilaisemme ovat ratkaisseet ongelmia hyvin”, Martikainen kertoo.

Sähköinen ajanvarausjärjestelmä eTerveyspalvelut on ollut ensimmäisellä viikolla poissa käytöstä Turussa, Loimaalla, Naantalissa, Oripäässä ja Paraisilla. Tilannetta on korjattu kiireellisenä ja eTerveyspalvelut toimivat nyt osittain. Palvelu pyritään saamaan täysimuotoisesti käyttöön heti ensi viikon (viikko 2) alussa.

eTerveyspalveluiden käyttökatkon aikana asiakkaita pyydetään odottamaan kiireettömissä ajanvarauksissa viikonlopun yli. Mikäli asia vaatii nopeampaa yhteydenottoa, tulee soittaa oman terveyskeskuksen ajanvarausnumeroon.

Potilaiden lääkitystietoja käsittelevässä järjestelmässä todetut ongelmat saatiin pääosin ratkaistua keskiviikkona. Varotoimenpiteenä osassa yksiköistä käytetään toistaiseksi paperisia lääkelistoja.

Varsinais-Suomen keskitettyyn ikääntyneiden asiakasohjausnumeroon ja muihin puhelinpalveluihin tiistaina vaikuttanut tekninen häiriö saatiin korjattua keskiviikkona.

Henkilöstön työvuorosuunnittelujärjestelmä on vaatinut runsaasti työtä, jotta uuden organisaation työvuorot saadaan vietyä järjestelmään. Tällä hetkellä selvitetään järjestelmän päivitystarpeita ja kehitetään käyttäjien pääsyä järjestelmään.

Henkilöstön tietojärjestelmätukeen on tullut ensimmäisen viikon aikana useita satoja yhteyspyyntöä päivittäin. Tuki on ruuhkautunut, ja töitä järjestellään niin, että laajoja henkilöstö- tai asiakasryhmiä koskevat häiriöt hoidetaan ensimmäisenä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos