Asiakaslaskutuksissa on edelleen viivettä Varhassa, mutta tilanne on parempi kuin aiemmin. Viive kohdistuu erityisesti niihin laskutuksiin, joita on kunnissa tehty taloushallinnon järjestelmissä eli muissa kuin asiakas- tai potilastietojärjestelmissä.
”Erityisesti vammaispalveluiden asiakaslaskutus, aterialaskutukset sekä mielenterveys- ja päihdepalvelujen asumispalvelujen laskutus ovat viiveessä. Teemme kovasti töitä tilanteen parantamiseksi ja tavoittelemme sen normalisoitumista kesään mennessä”, talouspäällikkö Riikka Kilpi sanoo tiedotteessa.
Varhan asiakaslaskutuksen viivästymisten syynä ovat asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhtenäistämiseen liittyvät tekniset ongelmat sekä yhtenäiseen palveluvalikoimaan siirtymisen vaatima suunniteltua pitempi aika.