Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Millainen kuski on liikenteessä vaarallisin? Laaja selvitys paljastaa, miten ikä ja sukupuoli vaikuttavat auto-onnettomuuksiin

Alma Median analyysissä riskialtteinta kuskia etsittiin Liikenneviraston data-aineistosta, johon on kerätty kaikki tieliikenneonnettomuudet kahdeksalta viime vuodelta. Joka kolmas sadasta onnettomuuteen joutuneesta kuskista paljastui 18-vuotiaaksi mieheksi. –Kokemusta ajamisesta ei ole ehtinyt kertyä. Ajotaitoja vielä harjoitellaan, mutta silti ajotyyli ei ole turvallisuushakuinen, kommentoi Liikenneturvan koulutuspäällikkö Satu Tuomikoski . 18-vuotiaat miehet ajoivat kaksi kertaa enemmän kolareita kuin seuraavaksi eniten kolaroinut ryhmä: samanikäiset naiset. He nousivat kolariherkimmiksi myös, kun onnettomuuden ajaneiden kuskien määrää verrattiin siihen, kuinka monella samanikäisellä ja samaa sukupuolta olevalla on B-ajokortti. Se suhteuttaa onnettomuuksien määrää siihen, kuinka yleinen kyseinen ihmisryhmä liikenteessä on. Tällä mittarilla 18-vuotiaat miehet kolaroivat viisi kertaa keskimääräistä useammin. Valtaosa ei riskiryhmää Tuomikosken mukaan nuorten naisten ongelma ovat puutteet auton käsittelytaidoissa. Nuorilla miehillä onnettomuuden taustalla on usein riskinottoa ja omien taitojen yliarviointia. –Täytyy muistaa, että valtaosa 18-vuotiaista ei kuulu riskiryhmään. He ajavat vastuullisesti, Tuomikoski sanoo. Kuka on turvallisin? Nuoret kuskit joutuivat onnettomuuksiin useammin kuin muut ikäryhmät. Iän myötä riski joutua kolariin laskee, kunnes lähtee taas nousuun 70 ikävuoden tienoilla. Ikäihmiset ajavat lukumääräisesti onnettomuuksia vähemmän kuin nuoremmat, mutta ajokorttien määrään suhteutettuna todellisuus näyttää toiselta. Jos lähdetään etsimään kaikkein turvallisinta kuskia, tulos on yllättävä. Kaikkein vähiten suhteessa B-ajokortin omaaviin ikätovereihinsa kolaroivat 59–72-vuotiaat ja yli 91-vuotiaat naiset. Tuomikosken mukaan selitys saattaa löytyä osin siitä, että he eivät usein aja autoa, vaikka heillä ajokortti onkin. Data-analyysissä käytettiin Liikenneviraston tieliikenneonnettomuustilastoja 2009–2016. Liikennevirasto kerää onnettomuuksiin liittyvää dataa poliisilta saatujen tietojen perusteella ja täydentää ne tilastokeskuksen avustuksella. Dataa oli yhteensä noin miljoona riviä. Siitä eroteltiin henkilö- ja pakettiauto-onnettomuudet ja rajoitettiin analyysi 18–93-vuotiaisiin kuljettajiin. Sukupuolten rajaus miehiin ja naisiin pohjautuu Liikenneviraston luokitteluun. Onnettomuustilastoon yhdistettiin vielä Trafin eli Liikenteen turvallisuusviraston tilasto voimassaolevien ajokorttien määrästä jaoteltuna ikävuoden ja sukupuolen perusteella 2009–2016.