Liikunta

Miten pitää syödä, että rasva palaa ja tulos pysyy? Huippu-urheilijoita luotsaava Anna Ojala antaa ohjeet, joissa muistetaan myös palautuminen

Tilaajalle

Energiaa pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa, mutta viikko- tai kuukausitasolla. Liian tiukka ruokavalio vie elimistön säästöliekille, eikä rasva pala. Päinvastoin, satunnainen herkuttelu tarttuu entistä herkemmin lanteille. Urheilija ja liikkuja tarvitsee myös rakennusaineita.

Jukka Ritola / Aamulehti
Miten pitää syödä, että rasva palaa ja tulos pysyy? Huippu-urheilijoita luotsaava Anna Ojala antaa ohjeet, joissa muistetaan myös palautuminen

Anna Ojala on muun muassa Suomen Olympiakomitean ja Tampereen Urheiluakatemian ravitsemusasiantuntija. Hän laskee, että rasvaa polttaessa suositeltava painonpudotus on puoli kiloa viikossa. Tällöin lihasmassaa säilyy. Naisella realismia on 200-300 grammaa viikossa.

Outi Suoranta

Ruokavaliota voi kutsua tutkitusti painoa pudottavaksi, kun saavutettu painonlasku on pysynyt kaksi vuotta tai enemmän. Ravitsemusasiantuntija Anna Ojalalla on hallittuun painonpudotukseen tarvittava tieto.

Ojala toteaa, että harva edes pystyy noudattamaan kuukaudesta…


Jos olet jo tilaaja, pääset lukemaan artikkelin loppuun kirjautumalla sisään.


Etusivullamme juuri nyt:

Sammio