Syväkyykky pitää nivelet liikkuvina – Ota käyttöön tuo ikiaikainen taito ja jalosta siitä pieni jumppa

Kyykistely lisää voimaa, kehon hallintaa, kestävyyttä ja venytystä. Vaikka takapuoli jäisi puolen metrin päähän maasta, silti kannattaa kokeilla, sanoo fysioterapeutti. Kyykky jalostuu helposti taukojumpaksi. Katso vinkit.

Jouko Hanninen
Syväkyykky pitää nivelet liikkuvina – Ota käyttöön tuo ikiaikainen taito ja jalosta siitä pieni jumppa

Oikea kyykkyasento on rento ja mukava, Matti Melanen sanoo. Melanen itse kyykistelee päivittäin. Kyykyssä hän esimerkiksi usein puhuu puhelimessa ja juo kahvit.

Elina Pajunen

Syvä, rento kyykky on fysioterapeutti Matti Melanen mukaan yksi perusasennoista, joka länsimaisessa kulttuurissa on likimain istuttu kuoliaaksi. Toisin on esimerkiksi monissa Aasian tai Afrikan maissa, joissa kyykky on edelleen tavallinen tapa olla ja toimia.

Nyt puhutaan…


Haluatko lukea lisää?

Tilaajana sinulle kuuluu koko verkkosisältömme. Kirjaudu sisään tai tilaa Rannikkoseutu tästä.


Etusivullamme juuri nyt:

Sammio